Maleisie2010.bamf.nl

Gearriveerd in Malakka

zaterdag 10 juli Na een lange enerverende reis met omweg zijn we aangekomen in Malakka. Deze omweg via Dusseldorf was weliswaar goedkoper maar met de trein en blijkbaar bijbehorend oponthoudtoch langer dan verwachten checkten we daar als laatste in… De KLM reis was vervolgens goed te doen , met een persoonlijk entertainment systeem, erg luxe. In Maleisie aangekomen duurde de douane doorgang helaas wat lang, maar daarna was het met de taxi de stad in en snel naar het hotel Equatorial waar we om 18.00LT incheckten. Al met al een kleine 24 uur onderweg geweest. De warmte was wel even wennen, ondanks het al warme weer in Nederland. s’Avonds lekker lokaal gegeten bij Newton Food Market en toen snel naar bed. Door de vermoeidheid goed geslapen en vol energie voor de volgende dag.

Zondag 11 juli. In de ochtend naar het historische deel van Malakka gelopen en daar de oude kerk en het Stadhuys bezocht. Met veel Hollands verleden, toch 150 jaar hier de baas geweest! In de middag bij het grote zwembad vertoefd en wat bijgekomen.s’Avonds zijn we naar de Jonker Street night markt gegaan in Chinatown, erg leuk met veel lekkernijen oorbellen, speeltjes, sieraden en nog veel meer Chinese troep! Uiteraard lekker gegeten en toen met de Trishaw terug naar het hotel ofwel in een versierde fiets. Wekker gezet en om 2.00 lokale tijd naar de lobby van het hotel voor DE WEDSTRIJD. Hoef ik niet veel over uit te wijden, veel spanning en over 4 jaar winnen wij wel!

Eco bike tour Malakka, Batu caves en vuurvliegjes

Maandag 12 juli. Om 15.00 kwam Alias onze gids ons ophalen voor een ECO fiets tour door de omgeving van Malakka. Iedereen een eigen stoere mountainbike en 1.5 liter water, en daar gingen we. Voor Femke wat onwennig, van een omafiets zonder versnellingen met terugtraprem naar een 21-speed shimano lx afgemonteerde bike met voorvering! GIng prima! Alias voerde ons langs palmolie plantages, mango struiken, ratoembar bomen, mangosteen, koffie en thee struiken en heel veel kruiden. Bij iedere struik wel een verhaal en bij de rubberboom maakte hij zelfs een stuiterbal van vers rubber! Na 20km en 3.5 uur fietsen stopten we bij een kennis die vers gebakken banaan (pisang goreng voor de kenners) en lekkere ice lemon tea voor ons neerzetten: Dat lusten we wel! Bij terugkomst in het hotel konden de spierren ff ontspannen in het zwembad en togen we daarna naar Bistro Bamboo Hut, waar Manouk een pizza scoorde, en de anderen zich aan lokale lekkernijen zoals sate en salade tegoed deden.
Dinsdag 13 juli Vandaag uitchecken en in de huurauto op pad. Deze werd gelukkig voor Bob bij het hotel afgeleverd, dus het ritje van verhuurbedrijf naar hotel werd m bespaard. De eerste kilometers waren nu Malakka uit, en dat ging al linksrijdend best goed. Alleen bij het instappen goed opletten, Angelique ging maar wat graag achter het stuur! Vanuit Malakka langs het drukke Kuala Lumpur naar de Batu Caves. Bij de ingang een heel groot beeld van de god Muruga. Dan 272 treden langs brutale apen en vervolgens een grotten complex met een Hindu tempel. Ook daar onze eerste Indiase maaltijd verorbert, bleek vegatarisch, dus was wat behelpen… En toen op weg naar Kuala Selangor, waar we zouden overnachten in het FireFly resort. En waarom, omdat daar sávonds bootjes langs allemaal vuurvliegjes varen en dat was zeer de moeite waard. In iedere struik wel honderden vliegjes, waarvan het achterlijf steeds oplicht en weer uitdooft. Volgend Kerst hebben we geen kerstlichtjes meer nodig, gewoon een doosje vuurvliegjes!!
Woensdag 14 juli Vandaag vroeg op, bestemming het olivanten opvang centrum Kuala Gandah. Onderweg een paar croisants als ontbijt genuttigd, en om 11.30 kwamen we daar aan. Aangezien de show pas om 13.30 begon hadden we nog even tijd om naar Deerland te gaan, een kleinschalige dierentuin, met veel hertachtigen die we konden voeren. Ze aten de aardappelen uit je hand. Manouk en Femke lieten zien dat ze nergens bang voor zijn, een flinke python mocht gewoon over hun schouders hangen!! En verderop was een zwarte beer die je mocht aaien en Angelique heeft m zelf melk gevoerd! Dat was een goede opwarmer voor de olifanten”show”. Eerst een video met het verhaal over de wilde olifanten, hoe ze, als ze ovelast veroorzaken, verplaatst worden naar de Taman Nagara, het grote oerwoud van Maleisie. Daarna kwamen de olifanten zelf aan bod, eerst mochten ze gevoerd worden, de kleintjes met pinda’s en de groten met allerlei fruit, papaya, bananen, meloen, etc. Vervolgens een ritje gemaakt op een grote lieve olifant en als klap op de vuurpijl zwemmen met een olifant! De olifant stond al in het water, in zwemkleding gingen we op zijn of haar rug zitten, hij/zij deed een paar stappen en liet zich toen omvallen en daar gingen we!! Plons. Ook zalig om ff af te koelen, in de zon is hiet niet uit te houden en bij iedere beweging is het zweten. Na dit avontuur weer in de auto, naar de Taman Nagara. Daar zijn we net aangekomen in ons hostel Travellers Home en gaan zo aan het gemeenschappelijke diner. Volgende keer weer meer avonturen!

In de Taman Negara jungle

Donderdag 15 juli  Midden in Maleisie ligt een uitgestrekt oerwoud, volgens zeggen al 130 miljoen jaren oud. In het plaatsje Kuala Tahan zijn we in de hostel Travellers Home neergestreken om van daaruit de omgeving te verkennen. Vandaag staat de Canopy Walkway op het programma, ofwel een wandeling door de toppen van de bomen. Eerst een vergunning gekocht om het park in te mogen (1 Ringgit pp ~ 0, 25€,en 5 Ringgit per camera!) en daarna de voettocht door het begin van de jungle. ingeschatte afstand tot de Canopy ~ 1.5km, is toch wel een klein uur lopen met alle hindernissen. Maar eenmaal daar aangekomen is het toch wel een hele belevenis, zo’n wandelpad over touwen hoog in de bomen! In totaal 6 stukken, totaal 300m.
Gelukkig weinig andere toeristen, dus we konden er van genieten zonder te haasten. Weer terug in Kuala Tahan een leuk restaurantje langs het water voor de lunch en daar meteen navraag gedaan naar een tweede activiteit : De Rapid Shooting. Jimmy wilde ons graag meenemen en zette ons in een lange smalle boot en voer met hoge snelheid weg uit het dorpje. En toen merkten we wat een Rapid Shooting eigenlijk is: met hoge snelheid tegen de stroom in door watervalletjes scheuren, met vooral veel spetters! En dat lukte, dit alles in een prachtige omgeving puur natuur. Op de weg terug nog een lange stop gemaakt om te zwemmen, aan lianen het water in zwieren en je mee laten voeren met de stroming.
Manouk en Femke werden door Jimmy nog van jungle Make-up voorzien, kijk maar eens hoe fraai! s’avonds konden we weer gemakkelijk aanschuiven bij het diner.

Vrijdag 16 juli Vandaag merkten we de de vrijdag de vrije gebedsdag is van de Maleisiers, we dachten in de ochtend in het dorpje wel een bootje te kunnen charteren, maar helaas, pas om 14.30 werd er weer uitgevaren. Bestemming deze keer Lata Berkoh, een kleine watervalpartij waar gezwommen kon worden. De tocht van ruim een half uur door de wateren van de Taman Negara was weer genieten, veel vogels, geluiden van insecten en zelfs een aap gezien. Daar aangekomen was het nog wel een klein kwartiertje door de zwengende hitte wandelen, maar toen konden we wel het verfrissende water in! Zalig! Terug ging met de stroom mee een stuk sneller, en onze maleisische chauffeurs maakten nog een mooie foto van ons. Vanavond de laatste avond hier, morgen de langste reisdag, naar de Perhentian Islands, ruim 400km

De Perhentian Eilanden, paradijs bestaat

Zaterdag 17 juli Vandaag op pad dwars door Maleisie heen, naar de oostkust. Met een reistip van de eigenaar van Travellers Home kon de rit met een half uur verkort worden, maar bleek toch uiteindelijk zo’n 7 uur. Om 8.30 vertrokken we, weer langs vele palmolieplantages, bananen boomgaarden, veel kleine stalletjes langs de weg die allemaal hetzelde leken te verkopen, de Durian. Deze grote vrucht ziet er smakelijk uit en als je een doordringende lucht ruikt, weet je dat ie rijp is. Je doet er echter niet iedereen een plezier mee, sommige noemen het een meelbal, tijdens onze fietstocht hebben we m ook mogen proeven en dat was genoeg….! Verder kwamen we onderweg in een redelijk onbewoond gedeelte een blank gezin op de fiets tegen, in de hitte, heuvel op, 2 kinderen op eigen fietsen, dus ideetje voor volgend jaar….?
Onderweg nog lekker pisang goreng (gebakken banaan) gegeten, dus de reis vloog voorbij en om 15.30 kwamen we aan in Kuala Besut. Daar konden we de auto parkeren en met de laatste fast boot gepland om 17.00, maar ivm het bidden van de kapitein vertrokken we om 17.30. Bestemming de Cocohut Chalets op Perhentian Besar (big island) met uitzicht op Perhentian Kecil (small island). Gauw ingecheckt, tassen neergezet, zwembroek en bikinis aan en de zee in!! Azuurblauw Water van ongeveer 30graden, wit zand en palmbomen, need i say more?

Zondag 18 juli Vandaag ff rustig aan, eerst wat uitslapen, maar al gauw de 10 stappen naar het strand, met snorkel en zwemschoenen aan en de onderwaterwereld verkennen. Even zoeken waar het mooie koraal zit, maar dan heb je ook wat! Prachtig! Bob had al gauw de duikschool in beeld, Universal Divers, en om 15.30 de eerste duik geboekt. Deze was meteen al raak, meteen bij het afdalen de eerste ontmoeting met een schildpad, die op z’n gemakkie aan het eten was. Gids Ali had niets teveel gezegd over de lokatie, veel varieties in koraal en vissen: baracuda’s, blue-spotted stingray, travelly, nurse shark! en veel nemo’s. Vissticks niet gezien. Wat helaas wel triest is, is dat veel koraal wit geworden is. In eerste instantie krijg je de indruk van ander soortig koraal, maar ALi vertelde dat sinds een maand het koraal aan het afsterven is, bruin koraal wordt eerst geel, dan wit en als het dan zwart wordt, gaat het dood. Oorzaak: de te hoge temperatuur van het zeewater! Er wordt veel onderzoek naar gedaan, maar men kan er nu weinig aan doen, als de temperatuur weer snel daalt kan de schade meevallen. Schijnt op meer plaatsen aan de hand te zijn! Global Warming ten top!
s’avonds zalig haai van de BBQ gegeten, de kids gingen voor de cheeseburger, ook lekker.

Maandag 19 juli Bob had de wekker gezet voor een duiktrip naar Long Tenges Island, vlakbij Pulau Rendang. Daar 2 mooie duiken gemaakt, helaas geen schildpadden, maar wel murenen, stingrays en weer prachtig koraal. De meiden luierden lekker op het strand. In de middag hebben we een lokale ondernemer aangesproken die ons wel de mooiste snorkelplekjes van het eiland wilde laten zien: Shark Point (met een echte haaien!), Fish Garden (waar andere snorkelaars veel brood hadden meegenomen en daardoor vele vissen aantrokken), Turtle Point waar we alle 4 een grote schildpad konden zien, eerst lekker grazen op de Turtle Highway en toen snel even naar boven om ff lucht te scheppen) en als laatste Coral View, naam spreekt voorzich! Was zeer de moeite waard, Femke en Manouk keken ook hun ogen uit.
En om de lekkere dag, met inmiddels volop zon, goed af te sluiten, togen we naar Abduls Chalet, waar we weer heel lekker aten. EN als toetje : Gebakken banaan met ijs!!

Cameron Highlands: theeplantages, aardbeien en heel veel ander lekkers

Dinsdag 20 juli: Nadat in de ochtend bleek dat we onze reservering voor de Cameron Highlands niet zomaar konden omzetten, besloten we af te zien van ons plan om een dagje langer te blijven op de Perhentians en toch maar richting de Cameron Highlands te gaan. Tassen waren snel gepakt, nog ff lekker gezwommen en toen om 12.00 in de super fast boot, prive deze keer, in een rotgang weer naar het vaste land te varen. Auto opgehaald en weer op pad. Zonnetje scheen, dus prima reisweer. In totaal zo’n 300km, zouden we voor donker moeten redden.
En dat ging ook goed, tijdens de laatste 50km kwamen we in echt noodweer terecht, hevige slagregens, bijna niets meer kunnen zien, en dan in onbekend heuvelachtig , maar ongetwijfeld prachtig landschap, maar daar kregen we weinig van mee…. De eerste beelden van de Cameron Highlands waren niet zo bijzonder, veel kassen van plastic, alles zeiknat en erg rommelig. Het dorpje Tanah Rata had iets weg van Gerlos, veel lichtjes en erg kitscherig, zo leek het.

Woensdag 21 juli: Het regenen was opgehouden en de zon kwam zowaar door. En dan ziet alles er meteen een stuk beter uit. Het uitzicht uit het hotel was al fraai, veel dennebomen en ander groen. Om 9.15 zowaar al in de auto om de omgeving te verkennen. Eerste bestemming: Theeplantage BOH’s Sultai Palas Tea Estate. Rit voerde ons een berg op en hoe hoger we kwamen hoe fraaier het uitzicht. Overal al theestruiken in hun kenmerkende vormen, hier en daar al theeplukkers in actie. Bij de theeplantage van BOH (Bekend theemerk, Best of Highlands) kregen we een rondleiding door de fabriek met uitleg over het proces van theemaken. Veel van opgestoken, ook het verschil tussen zwarte en groene thee: groene theeblaadjes drogen in de zon, bij zwarte thee worden de blaadjes met lucht gedroogd.
Uiteraard daar een lekker bakkie thee gedronken! Na nog ff rondgewandeld te hebben, doorgereden naar de top van de berg Genung Brichang, op 2031m. Daar kwamen we in de wolken met weer fraaie vergezichten en ook in een mosbos, alle bomen daar zijn begroeid met mos en allerlei kleine plantjes! Op de weg naar beneden kwamen we langs een aardbeienkweker en de 2 medewerkers daar uit Bangladesh wisten ons tijdens het aardbeien plukken zo te animeren, dat we uiteindelijk met 1,5kg aardbeien weer bij de auto stonden! Dooreten dus!! In de namiddag nog bij Baja’s Chalet in hun Engelse tuin lekker Engelse thee met scones genuttigd, nog veel van deze oude landhuizen met hun tradities zijn uit de Engelse tijd overgebleven, erg leuk. De meiden gingen daarna nog even shoppen in het dorpje Tanah Rata, en kwamen met een aardbei paraplu terug, goed geslaagd! Het dorpje viel bij nader inzien toch wel mee, een lange straat met van alles wat, en ook een prima restaurant waar voor 50RM (~12 €) weer lekker aten. Alleen Fried Ice Cream bleken ze toch niet te verkopen, ondanks dat dit op hun kaart stond!

Penang, Georgetown

Donderdag 22 juli Vandaag weer een reisdag, maar wel een leuke! Tussenstop namelijk bij Bukit Merah Laketown, een waterpark met oerang oetangs! Onderweg nog de nodige oorspronkelijke bewoners van Maleisie tegengekomen, de Orang Asli. Deze mensen, herkenbaar aan hun kroeshaar, wonen nog in eenvoudige houten optrekjes in de bossen en verplaatsen zich regelmatig.
Eenmaal aangekomen gingen we met een bootje naar een eiland waar oerang oetangs worden opgevangen. Deze lieve apen worden daar verzorgd en weer voorbereid voor uitzetting in Sarawak, waar ze nog wel in het wild voorkomen. Er zijn apen in diverse leeftijden,2 baby aapjes van 3 en 6 maanden die met luier om erg aandoenlijk zijn, enkele apen van een paar jaar die in aparte gedeelten leren te slingeren en netjes te eten. Manouk heeft met een van deze apen zelfs “gezoend”! De apen van 5-8 jaar waren al in een buitenverblijf en hadden het druk met spelen. De oudere apen waren in aparte gedeelten ondergebracht,alle apen bij elkaar gaat niet goed…
De verzorgers waren erg begaan met de dieren en gaven alle uitleg! Erg leuk. Weer terug op het vaste land konden we het waterpark in en met grote band allerlei glijbanen af. De Boomerang was de favoriet van Manouk, een soort half-pipe, waar je met grote snelheid naar beneden stort en weer omhoog glijdt. Bob ging ook 2 keer mee, maar heeft nog nekpijn ervan :-(.
Na deze verfrissing weer in de auto en richting Penang, vlakbij inmiddels. Daar ingecheckt en sávonds weer in een echte Chinese Food markt weer lekker gegeten, van sate tot nasi lemak, veel voor heel weinig.

Vrijdag 23 juli Al vroeg op om naar het historische deel van Georgetown te gaan. Ook Georgetown staat, net als Malakka op de lijst van Unesco van werelderfgoederen. Een oud fort herinnert nog aan de tijd van de Engelse East Indian Company, die daar een handelspost stichtte. Verder kent de stad in het koloniale district nog allerlei oudere gebouwen, waarvan er een aantal, o.a. het ABN AMro gebouw, nog gerestaureerd zijn. In het Chinatown gedeelte staat nog een fraai Chinees paleis, Khoo Kongsi. In Little India nog even wat gegeten, het voorgeschotelde half gekookte ei hebben we toch nog maar ff laten bakken! Ook in Georgetown kan je shoppen, in Komtar ging Bob bij Starbucks op zoek naar het volgend hotel, de meiden vermaakten zich wel. Na een lekkere pizza bij de Pizzahut togen we naar de Kok Lok si tempel, even buiten Georgetown. Indrukwekkend complex met een bronzen beeld van 120m hoog, met fraai uitzicht over de stad. De avond in de luxe shopping mall Queensbay doorgebracht, geeft een heel ander moderner beeld van Maleisie, veel grote merken tegen normale prijzen. Toch nog wat leuke inkopen kunnen doen.
De huurauto weer ingeleverd, toch 1750km mee gereden, met een benzineprijs van 1,85RM/liter vallen de kosten mee. Benzineprijs was wel net helaas verhoogd met 0,05RM, prijs wordt door overheid vastgesteld en gesubsidieerd, zo kan het ook!!

Zaterdag 24 juli Bestemming vandaag op deze speciale dag, Angelique’s verjaardag: Pulau Pangkor. We hadden hier al voor 3 nachten vanaf zondag gereserveerd, maar besloten hier een dag eerder alvast na toe te gaan. Wel een ander hotel voor 1 nacht, maar ligt wel vlakbij. Met het veer overgestoken van Penang naar het vasteland en daar de VIP-bus naar Lumut, een reis van 3 uur.

Prachtig Pulau Pangkor

Zondag 25 juli In de ochtend nog lekker bij het zwembad van Anjungan Resort gelegen, prima resort, nieuw in 2009, aardige mensen! Is het eerste resort dat eigendom is een Maleisische familie… Vandaag verhuizen we naar het reeds geboekte Pangkor Island Beach Resort, een groot en luxueus complex met golfbaan. Nou dan weet je het wel, eigenlijk niet onze smaak. Veel gasten uit CHina en japan, althans dat denken we. Wel een uitgebreid zwembad en een fraaie beach, dus dat zit wel snor. Aangezien het eten in buffetvorm ook wat massaal, niet echt gezellig overkomt en flink prijzig blijkt te zijn, besluiten we het avondeten buiten de poort te zoeken. Na een kleine wandeling komen we aan in het vissersdorpje Telok Dalam, maar daar is geen eettentje te bekennen. HEt volgende dorpje, waar we de eerste dag zaten is toch zo’n 3km verder, iets te ver om te lopen. Gelukkig komt er een roze teksi aanrijden en kunnen we met een paar Hollanders (uiteraard) die in de teksi zaten een stukje naar het dorp meerijden. En daar het beste restaurant van het eiland gevonden: Daddy’s Cafe! Aan het strand, fakkels, lekkere stoelen en een prima kaart! Aangezien we toch iets meer vrijheid wilden, bij de bediening navraag gedaan naar scooter verhuur en dat kon geregeld worden, hij vloog op zijn eigen scooter weg en was binnen de kortste keren terug met de mededeling dat er 2 scooters beschikbaar waren. Tussen het hoofdgerecht en het nagerecht ( Fritta banana met ijs) even opgehaald, dus vrij waren we! Alleen was het wel begonnen te regenen… Ach een paar spetters, dat valt wel mee. Nou niet dus, het werd een stortbui en daar zaten we midden in en doorweekt bereikten we met de scooter ons resort weer 🙂

Maandag 26 juli Nog niet helemaal droog maar wel uitgerust gingen we vandaag met de scooter het eiland rond. Eerste bestemming Pangkor Town, op 8 km. Leuk klein dorpje, veel chinese snuisterijen en etenswaar, hopen gedroogde visjes en een eetstalletje waar we een ontbijtje met toast en rijst met kip nuttigden. Ook hier weer het principe van meerdere keukentjes in een eetstal, de een heeft rijst met kip, de ander fried rice, weer een ander de toast. Verrekening doen ze onderling. Toen door op de scooter naar Kuta Belanda, ofwel het Hollandse fort. Ook hier zijn onze voorvaderen eerder geweest en hebben een fort gemaakt dat later is gerestaureerd. Op een grote steen vlakbij staat ook nog het VOC teken ingegrafeerd. Het rondje eiland verder afgemaakt, langs kleine huisjes en enkele scheepswerfjes. Ideaal vervoermiddel op een dergelijk eiland, weinig ander verkeer behalve scooters, goede wegen en verdwalen kan niet! S’avonds weer bij Daddy’s cafe gegeten, alleen duurde het wel erg lang, bleek dat er een kok ziek was 🙁 Het Maleisische eten lijkt op zowel Indonesisch ( veel satay, fried rice met een eitje, nasi lemak (soort rijsttafel), op het thais ( cheow kew oid), en chinees ( zoetzuur, cashew nuts, etc). Verder ook heel veel vis op het menu, garnalen in overvloed!

Dinsdag 27 juli Met de scooters weer op pad, eerst lekker ontbijten bij ons eerste adresje op het eiland, daarna bij Coral Bay een kano en transport naar een onbewoond eilandje voor de kust geregeld en daar lekker gebivakkeerd. Prima weer weer, het is veel bewolkt maar ook geregeld komt de zon door en dan is het meteen goed warm! Op dit eiland kon ook gesnorkeld worden, Bob en Femke togen per kano daarheen, Angelique en Manouk gingen over land over een klein steil paadje. Duurde iets langer, iets meer zweten, en zo bleek achteraf, ook wat muggenbeten gekregen. Snorkelen stelde eigenlijk niets voor. Wel veel vissen, maar door de woeste zee en de regenbuien snachts was het erg troebel. Smiddags weer in het zwembad in het resort het zoute water afgespeeld en wat leuke foto’s geschoten.

En tot slot: Kuala Lumpur

Woensdag 28 juli Om toch nog Kuala Lumpur te zien, besloten we om de laatste nacht in Kuala Lumpur door te brengen. Via de Agoda website een last minute kamer in het QUality Hotel City Center (****) kunnen boeken, voor €52 een familie kamer, niet gek. Vroeg met de bus uit Lumut vertrokken, om 8.30 zaten we in een prive Touring car, geen andere passagiers, er kwamen er later enkele bij. De chauffeur was helaas niet vooruit te branden, Angelique en Manouk wilden m wel vooruit schreeuwen, maar er zat geen vaart in. 4 later bereikten we het busstation, niet op de plaats waar we dachten, we waren KL met de twin towers en de KL tower al weer ruim gepasseerd. Met de teksi naar het hotel, deze
hebben wel een meter, maar gebruiken die niet, liever een vast bedrag, ook prima, gaat nergens over. In de middag de eerste shopping mall in, daar waren we wel aan toe. En wat een geluk, de opruiming was net begonnen! En opruiming wordt hier groots gebracht, echt nog een speciaal gebeuren!. Hierna gelopen naar het Merdaka Square, waar op een cricketterrein de hoogste vlaggemast van de wereld staat, met allerlei koloniale gebouwen erom heen. Daarna naar de Central Market, al sinds 1888 een begrip met allerlei lokale handwerken en snuistereien. En vervolgens Chinatwon in en langs de Jalan Petaling gestruind. Deze weg verandert s’avonds in een avondmarkt met behalve heel veel eten ook allerlei namaak spul: tassen, broeken, zonnebrillen, dvd’s, het bekend spul. Bob zag een echte leren Armani tas ertussen staan, en kon ie voor die lage prijs niet laten staan! Toch veel de schade mee, het kitscherige voerde wel de boventoon… Op de weg terug nog even de twin towers by night kunnen zien, whauw!

Donderdag 29 juli Om de twin towers ook in te kunnen, dien je een kaartje te hebben, een beperkt aantal worden om 8.30 vergeven. Bob dacht deze wel even te kunnen halen, liep om 8.00 uur door de straten van KL, maar helaas, daar aangekomen zag het al zwart van de mensen ( dat doet t daar al gauw ;-). Terug in het hotel waren Manouk en Femke inmiddels wakker en gingen we naar het Aquarium, vlakbij de Petronas Twin towers (452m overigens). Erg de moeite waard, leuk gebracht van regenwoud, naar de kustwateren, coraalriffen en diepzee, met als hoogtepunt een onderwatertunnel van 90m, met grote haaien, roggen en murenen. Ook leuk was het voeren van al deze dieren door 2 duikers, wat een vissen! Vervolgens even in het hele luze Suria Shopping Mall gekeken, en toen door naar Shopping plaza, met BB-plaza, Sungei Wang plaza en Times Square Plaza, waar een hele echte rollercoaster 8-baan binnen in de mall is te vinden! En in de plaza’s kijk je wel je ogen uit, wat een keuze, niet te vergelijken met NL. Veel personeel, en erg behulpzaam, typisch Maleisisch zullen we maar zeggen. Om 17.00 waren we wel klaar, ff terug naar t hotel om toch nog ff te zwemmen, op een foodmarket een nasi goreng ajam, mee goreng ajam en een Keow Chew genuttigd met als toetje: Pisang Goreng!! Om 19.30 reed de teksi voor en zat deze fantatische reis erop!!