Thailand2012.bamf.nl

Bangkok, vellie nice to be back!

Voor deze zomervakantie toch weer gekozen voor Thailand. Na Maleisie en Frankrijk/Spanje trok het avontuurlijke ons weer erg aan, naast het lekkere eten, de prachtige natuur, het klimaat en de supervriendelijke mensen.

De heenreis verliep voorspoedig, via de luchthavens van Brussel en Wenen kwamen we dinsdag 10 juli stipt op tijd om 14.20 met Austria Airlines aan, 5 uur later dan in Nederland. Deze keer gelukkig geen lange rijen bij de douane en viruscheckers voordat we het land in mochten. Met de bekende spinnen werden de drie tassen achterin de roze taxi gestopt, achterklep ging niet meer dicht, en zo gingen we weer richting Rambuttri Village Inn aan de Khao San Road, de toplocatie voor backpackers en zo ook voor ons! En na binnenkomst was de eerste bestemming toch het zwembad, ff lekker bijkomen. Maar daarna al snel de Khao San Road op, om sfeer te proeven en een lekkere pad thai te scoren! Dat lukte en wat ook lukte bij Bob was om alvast een pak en toebehoren aan te meten. Uiteraard veel keuze in materiaal, kleur en schnit, maar een goede kunnen maken.

De volgende dag, woensdag 11 juli, viel het opstaan niet mee, toch zo’n  5 uur eerder dan in Nederland… Toch uiteindelijk gelukt en met de expressboot Chao Prhaya konden we een paar haltes verder uitstappen bij de Wat Pho, een groot tempel complex, met als grootste trekpleister de liggende gouden boeddha. Ook hier aandacht voor de tradionele geneeskunst en een heuse massageschool. Deze locatie is minder toeristisch dan het grote paleis en de Wat Phra Kaeo, maar volgens ons net zo indrukwekkend. Heel veel Boeddha beelden, waarvan 1 idd liggend, prachtige mozaïeken en de nodige monniken.  Wel schoenen uit doen in de tempel en zeker niet je voetzolen tonen aan de grote Boeddha, Bob! Vervolgens met de Express Boat weer door, nu naar het opstappunt voor de Skytrain, met een hele aangename airconditioning, was ff nodig! Bestemming nu MBK, ofwel Mahboonkrong, ofwel een grote shoppingmall. Op het lijstje stonden vesten en T-shirts van AberCrombie & Fitch (maar Hollister was ook goed…) en die zouden hier te vinden zijn, hadden we gehoord!  En jahoor, na veel zoeken gevonden en gekocht! Een Starbucks hadden we wel verdiend! En met de TukTuk weer terug naar het hotel, alleen hadden we wel een verkeerde uit gekozen, er mocht niets !! ’s Avonds weer erg lekker gegeten, nu weer in een andere zijstraat en als toetje trakteerden we onszelf op een voetmassage. Half uur, voor 100 Bath (~2,50€). Een toetje in Nederland kost meer!

Donderdag 12 juli. Voor de invulling van vandaag waren er meerdere mogelijkheden. Een tocht naar de River Kwai,  naar de floating market buiten Bangkok (Damnoen Saduak) of iets minder toeristisch. We kozen voor dat laatste, en gingen met de ExpressBoot Chao Pryaha nu naar het beginpunt in het noorden, naar Nonthaburi, een provinciestadje op zo’n 40 minuten varen. Daar was een zeer uitgebreide foodmarket, we keken onze ogen uit en onze neuzen kwamen ook niets tekort…  Wat een eten allemaal, overal heel veel van, hoe krijgen ze dit allemaal verkocht vroegen we ons af? Niet aan de buitenlanders iig, want wij waren de enigen! Heel veel Doerians, maar ook Mangoestans, Guaves, Ramboetans en nog veel meer waar we de naam niet van kennen. Met twee fietstaxi’s lieten we ons voor 40 Bath vervolgens weer terugbrengen naar de pier, altijd leuk! Op de pier troffen we de man die ons bij aankomst daar ook al aangesproken had en ons graag naar Koh Kret wilde vervoeren met zijn longtail boot. Na de nodige onderhandelingen werden we het eens, lieten we ons in de prauw zakken en ging het met zo’n 40-50km/uur naar Kro Khet. Dit is een klein eilandje met veel huisarbeid, van pottenbakken tot lekkere snoepjes en koekjes en andere gefrituurde lekkernijen. Daar ruim een uur gewandeld en uiteraard de nodige lekkertjes tot ons genomen! Onze prauw lag bij terugkomst nog netjes op ons te wachten en gingen we met hetzelfde vaartje richting een floating market, meegenomen in de onderhandelingen. Via enkele khlongs ( kanaaltjes) met allerlei houten ‘huisjes’ langs de waterkant bereikten we de floating market, niet zo heel groot, maar wel gezellig en namen we nog een lekker thais soepje. Daarna weer met hetzelfde vaartje weer terug en konden we nog ff plonzen in het zwembad. De avond vloog ook weer voorbij, ff pak passen, winkeltjes en mensen kijken, twijfelen over tattoos en zowaar nog een Hollister vest scoren! Ook kwamen we nog familie Koch tegen, Manouk speelt al jaren in het team met Dane en Femke volgend jaar met Milou. Klein wereldje, maar de kans om elkaar te treffen op Khao San Road is niet zo klein! Morgen vertrek alweer uit Bangkok en gaat de reis naar Pakchong, waar we door onze nieuwe gastheer van Greenleaf Guesthouse zullen worden opgehaald, voor onze trip naar Natuurpark Khao Yai. Daarover later meer!!!

Het “binnenland” van Thailand in, naar Khao Yai en Lopburi

Vrijdag 13 juli. Vandaag vertrek uit Bangkok, maar niet zo lang als de vorige keer, nu zijn over zo’n twee weken weer terug voor een echt afscheid. De nacht was wat gebroken verlopen, Manouk had al een paar dagen last van misselijkheid en dat kwam er nu uit, zeg maar. Ook de ochtend was ze nog niet in orde, en de lokale apotheek had daar wel een middeltje tegen en dat leek te helpen. We dachten eerst met de taxi naar het busstation Mo Chi te gaan en daar de lokale bus naar Pak Chong te nemen, waar we zouden worden opgehaald. Maar eenmaal in de taxi , rond 12.00 uur, besloten we maar meteen door de rijden, na eerst flink onderhandeld te hebben met de taxichauffeur. Want dit soort ritjes doen ze uiteraard graag! Na zo’n kleine 3 uur zette hij ons af hij (letterlijk, niet figuurlijk) bij guesthouse Greenleaf.  Daar ging het meteen door naar het nabijgelegen Ruen Mai Gnam Resort, waar ze wel warm water, zwembad en airconditioning hadden. Toch wel lekker en zo goedkoop en primitief als Greenleaf (300 Bath=€7,50/nacht) hoeft ook weer niet. De full day tour voor de volgende dag hadden we wel daar geboekt, goede recensies over gelezen. Manouk knapte die dag verder op en at s’avonds al weer wat mee. Angelique had erg last van haar rug gekregen en een Thaise massage leek wel wat. Bob dacht, doe mij er dan ook maar een. Afgesproken was dat we om 17.00 in het huisje de massage, van wel 2 uur zouden krijgen, maar toen we om 18.30 op het punt stonden om maar te gaan eten, stonden de dames ineens toch voor de deur! Nou vooruit, dan maar 1 uurtje afzien…;)

Zaterdag 14 juli. Gelukkig voelde Manouk zich een stuk beter, het ontbijtje met scrambled eggs ging en bleef er in, dus ze kon gewoon mee op de tour. Achterin de open truck werden we nog twee Duitsers gezet en ging het naar Khao Yai, het oudste Nationale Park van Thailand en zelfs een Unesco Wereld Erfgoed. In dit grote park leven vele honderden soorten dieren, zelfs een aantal tijgers. Al na een paar honderd meters in het park werd de truck stil gezet en haalde de gids een witte slang uit de bosjes. Manouk kreeg deze zelfs even in handen! Onderweg stond de gids op de uitkijk, om met name gibbons (soort apen) te spotten, maar die zagen zij en dus wij ook niet. Wel enkele neushoornvogels (toekans) vlogen ons voorbij. Na een stop bij het bezoekerscentrum ging de truck een stukje verder en bereidden we ons voor op de hiking trail. Iedereen kreeg lange sokken aan tegen leeches (bloedzuigers) en met extra water gingen we met ons groepje op pad. Al snel kwam de gids aan met een schorpioen. Leuk klein beestje, maar wel dodelijk. Toch wilde Bob graag zien of een Schorpioen tattoo hem zou staan, dus foto! Ook Angelique was niet benauwd en probeerde het ook. Wat vinden jullie? We komen nog terug in Bangkok…

Het pad was best glibberig, soort lopen in pindakaas, met hier en daar een glijpartij. Maar het blijft bijzonder, zo in de jungle, want zo ervaar je het wel. Hele hoge bomen, dikke stammen, overal lianen, heel veel geluiden en af en toe een bijzonder dier. Een lizard, een hagedis, kleurrijke vlinders, mooie spinnen, herten. En na een zo’n twee uur lopen, gelukkig met het zonnetje erbij, kwamen we op een grote vlakte uit, met een hoge uitkijktoren, waar we een lekker bakje rijst als lunch konden nuttigen. Na de lunch ging het weer in de truck, verder door het park, nu naar de Heo Suwat waterval. Lekker even afkoelen onder het geraas van de grote waterval, wel zo’n 20m hoog en in deze regentijd ook flink actief. Helaas te ruig om ook even te kunnen zwemmen, maar klauteren over de vele grote stenen kon wel. Na deze verfrissing gauw terug de truck in, want de gids had gehoord dat er olifanten gespot waren op de weg. Daar ging het om, dus met flinke vaart die kant op. Onderweg wel de nodige sporen (= olifantenpoep), wel veel makaken (soort apen) gezien, nog geen olifanten, maar na een half uurje was het toch raak, olifanten op de weg! Een stuk of 6, groepje moeders met kleintjes. Maar na een paar minuten doken ze toch weer de bush in, en reageerde eentje er nog best een beetje agressief naar een auto die wat te dichtbij kwam. Gelukkig was er geen muis in de buurt. Daarmee kwam een einde aan de zeer geslaagde tour door Khao Yai!

Zondag 15 juli. De zon scheen weer volop en aangezien we pas die avond de trein naar Chiang Mai zouden nemen, konden we een deel van de dag lekker in het zwembad doorbrengen, ff bijkomen. De avond ervoor had het weer flink geregend, maar zo verlopen de meeste dagen hier. Temperatuur is prima, eigenlijk nog geen enkele last van de buien gehad, die vallen dus vooral snachts. Om 14.30 vertrokken we naar het busstation en kochten we kaartjes voor de lokale bus naar Saraburi om vandaar weer door te reizen naar Lopburi, ons vertrekpunt van de nachttrein, met vertrektijd 20.41. Verliep allemaal erg soepeltjes, om 17.30 kwamen we aan in Lopburi, de apenstad. In deze stad krijgen langzaam de Makaak apen de overhand, echt overal zitten ze in het oude centrum! Ze klimmen over de elektriciteitskabels, zitten op de weg, voor de winkels, op scooters, honderden, misschien wel duizenden! De lokale bevolking heeft er weinig moeite mee, zolang ze maar op straat blijven. Maar deze apensoort is wel brutaal, lijken alles uit te proberen. Lopburi is ook bekend door de ruines van de tempels van de Wat Phra Si Rattana Mahathat, restanten uit de 12de en 17de eeuw. Toen we even een hapje westers tot ons namen in de KFC, kwam er juist een soort optocht langs, met allemaal boeddha beelden en monniken en wat bleek, er was die avond een soort inauguratie van een aantal nieuwe boeddhistische monniken en die werden bij de oude ruines beëdigd. En aangezien deze ruines precies tegenover het treinstation liggen, konden we alles mooi volgen. En mooi was het, prachtig uitgelicht, met diverse zang en gebeden. Een aparte ervaring, erg leuk om zo mee te maken!

Zo hoefden we maar even te wachten tot de trein kwam. De trein had slechts een half uurtje vertraging, maar was aan de andere kant nog maar twee uur onderweg uit Bangkok… Onze slaapcabine was al op orde gemaakt, de bedjes lagen klaar en we konden er zo in! Bij het doorgeven van onze ontbijtwensen bleek dat we nog wel meer vertraging zouden krijgen, het ontbijt werd geserveerd om 8.00 uur en op de vraag of dat niet kort voor onze aankomsttijd van 8.15 was, werd wat gelachen… 10.00 uur was gebruikelijk! Ok goed om te weten. En inderdaad, aankomst was 10.00 en konden we ons avontuur in Chiang Mai vervolgen!

Op avontuur in Chiang Mai

Maandag 16 juli. Hier zijn we weer! Bedankt voor jullie leuke reacties, daar kijken wij weer naar uit. De treinreis vanuit Lopburi verliep zoals gezegd voorspoedig, de 3 uur vertraging hoorde er gewoon bij. Het continental breakfast werd om 8.00 geserveerd, zelfs met een gebakken eitje! Het slapen was de dames eigenlijk prima afgegaan, alleen wat koude voeten, maar Bob lag toch wat krap en had eigenlijk niet geslapen. Nu hadden we  wel meer tijd om te genieten van het fraaie landschap waar de trein doorheen tjoekte. Op veel rijstvelden werd al gewerkt, met koeien, freesmachines en traktoren. Mooie vergezichten met ook bananen plantages en heel veel groen, die regentijd heeft ook voordelen. Op het station van Chiang Mai was het een drukte van jewelste, aankomst van een kudde toeristen trekt veel lokalen die graag hun uitspanning of diensten onder de aandacht willen brengen. Wij gingen in op het aanbod van Mr A die ons naar het LaiThai Guesthouse bracht. Daar meteen het zwembad even gecontroleerd, en in orde bevonden. Na deze opfrissing een eerste wandeling naar het oude centrum gemaakt, maar daar al snel met een tuktuk verder gegaan, lange wandelingen maken valt met de warmte niet mee. In de avond richting de Night Bazar, een hele grote markt met allerlei kraampjes vol lokale snuisterijen, T-shirts, horloges, sieraden, en … heel veel eettentjes. Ook langs een grote vissenkom en daarin lieten Femke, Manouk en Bob hun voeten doen, aparte ervaring! Angelique zag dit niet zo zitten…

Dinsdag 17 juli. Vandaag de fietstocht. We hadden een halve dagtour afgesproken met Click And Travel, een Belgische organisatie met goede recensies. Fietsen in Thailand lijkt steeds populairder te worden, er is genoeg keuze en het land leent zich er ook prima voor, ook in Chiang Mai. Er was nog een Nederlands gezin en onder leiding van Miauw en Bird (de bijnamen van onze Thaise gidsen) ging het op prima mountainbikes, met helm, op naar het zuiden van Chiang Mai. Uiteraard langs enkele fraaie tempels, en altijd rustig, paar monniken, geen eettentjes. Op deze tempelcomplexen is ieder levend wezen veilig, schijnen daarom vaak als asiel voor huisdieren gebruikt, ook verzorging wordt daar dan geregeld! We fietsen ook langs een complex waar vroeger lepra-patienten werden behandeld en waar nu gehandicapten allerlei handenarbeid konden verrichten. De tocht ging uiteraard langs vele fruitgaarden, daar werd nu de “Langton” (soort lyche) ge-oogst, erg lekker! In zo’n 5 uur kregen we een goed beeld van de omgeving van Chiang Mai en uitleg van de gidsen over dit platteland! Zo is de taakverdeling bij het uitzetten van de rijstplantjes heel helder, een man sjouwt de kleine rijstplantjes naar het betreffende terras en worden daar door de vrouwen al kletsend geplant, gezellige boel!

In de middag lekker bijgekomen in het zwembad en in de avond eerst naar de Warorotmarkt met veel fruit en bloemen en daarna weer naar de avondmarkt, nu weer een ander deel. Daar was ook een Foodmarket, waar je bonnetjes kon kopen en deze bij hele rij verschillende eettentjes kon inwisselen, voor iedereen wat wils! En voor weinig, voor 500Baht weer de buikjes rond gegeten. De echt leuke kleding winkeltjes hadden de meiden nog niet echt gevonden, ook vanavond was de buit beperkt tot een paar onderbroeken voor Bob. Verder gaat het verplaatsen hier heel eenvoudig, er rijden continue instaptaxi’s rond, voor 20 baht pp brengen ze je waar je wilt in de stad!

Woensdag 18juli. Weer vroeg op, want om 8.30 vertrokken we op de Full Day Tour. Aanvankelijk hadden we het plan om een tweedaagse tour te doen, met overnachting in een dorpje, maar bij het bekijken van het programma zou naast het primitief overnachten het verschil vooral het lopen naar en terug van het dorp zijn. En daar werd wisselend over gedacht, dus daarom toch de Full One Day Tour. En die was bijzonder, de eerste activiteit was meteen Rijden op de Olifant! Op een uurtje rijden lag het olifantenkamp “Mae Wang” en daar stonden de kanjers al voor ons klaar. Ook een kleine ondeugende olifant behoorde tot de groep en die verorberde de meegenomen bananen als eerste! Manouk en Femke gingen samen op Tatmon, Bob en Angelique op MiChou. Deze laatste had vooral honger en luisterde niet, bleef onverstoorbaar staan. De rest van de groep was allang aan het rondje door de bossen begonnen, en uiteindelijk ging Michou toch vooruit. Het smalle paadje ging ook flink omhoog, maar de olifanten hadden daar geen enkele moeite mee. Op de weg terug brak er zowaar paniek onder de olifanten uit, gingen ze van draf zelfs in galop toen het ondeugende olifantje , dat ook meeliep, zijn moeder kwijt was! En een getoeter…Vasthouden!! Maar toen ze elkaar weer zagen, keerde de rust en onze hartslag weer terug naar normaal.

Vervolgens ging het busje naar de Karen Village, een dorpje waar het Karen volk woont. Dit is een van de stammen die hun tradities nog in ere houden en in simpele hutjes bij elkaar wonen. De vrouwen doen daar vooral weven van kleding, de mannen werken op het land. Van een ander bekend volk, de Long Neck stam, werd verteld dat een aantal van dit volk speciaal richting Chiang Mai is verplaatst voor de toeristen, want die hebben meestal weinig tijd en willen wel graag die vrouwen met die lange nekken met de nekringen zien… Triest.

In Thailand zijn best veel watervallen, dus ook daar ging de tour even langs, dit keer de MaeWang Waterval. En na een lekkere lunch togen we naar het laatste deel van de tour, het bekende Bamboo raften! Moesten wel ff op de juiste Bamboo raft wachten, maar toen gingen we! Bob werd meteen ingezet als co-piloot, want 4 grote Nederlanders op 1 raft met een klein thais mannetje als stuurman is vragen om problemen, de stroming helpt uiteraard wel een handje maar toch. En nee, we kwamen niet op dezelfde plek weer aan… Erg leuk, zo’n 30-40min door een woest kolkende rivier door een soort jungle!

Daarmee kwam rond 17.30 een einde aan de Full day Tour, idd een volle maar zeer geslaagde dag. Die avond voor de verandering richting een grote shopping mall gegaan, voor deze keer weer wat westers eten, een pizza! En aangezien het in heel Thailand momenteel uitverkoop is, hielden we het daar ook wel even uit.

Donderdag 19 juli. Vandaag hadden we afgesproken met Mr A. die had tijdens het korte taxiritje eerder zijn boek met uitjes in Chiang Mai laten zien, met daarin ook allerlei aanbevelingen van Nederlanders. Dat zagen we wel zitten, maar helaas, niet hij maar zijn niet-engels sprekende broer of vriend kwam tevoorschijn, hij had zelf een ritje naar Chiang Rai. Dat was niet onze bedoeling, uiteindelijk besloten om ons naar Tiger Kingdom te brengen, je zou daar kunnen spelen met tijgers en dat wilden we ook zelf eens ervaren. Op Internet lazen we verhalen over gedrogeerde tijgers, maar nu we het zelf ervaren hebben, geloven we dat niet. Manouk en Femke kozen voor de kleinste tijgers, erg speels en mochten zelf de fles geven! Bob en Angelique kozen, stoer als we zijn, voor de volwassen exemplaren. Kijk zelf maar! Blijven wilde dieren, maar blijkbaar is alles tot nu toe nog goed gegaan, ging er erg ontspannen aan toe…

Voor onze laatste avond in Chiang Mai hadden we eerst de shopping mall de Kad Suan Kaew op het oog en lieten we ons, na de nodige winkelbezoekjes, weer verwennen met een voetmassage van een half uur, deze keer 60 Baht (~€1,50). Prima afsluiting van deze unieke dagen in Chiang Mai!

Koh Chang, een aanrader!

Vrijdag 20 juli. Vandaag een reisdag. Om 6.15 ging de wekker, om op 6.45 proberen een taxi naar de luchthaven te vinden. Geen enkel probleem, het leven lijkt daar te beginnen als de zon opkomt ( en zeker niet te stoppen als de zon ondergaat, gezien de vele barretjes…). Bij het noemen van de bestemming wordt terstond de enige passagier die al in de taxi zat, naar een andere, net passerende taxi overgezet, zo gaat dat hier! Vliegtuig vertrok op tijd, 8.25 en om 9.45 stonden we weer in Bangkok, op zoek naar de busterminal voor de Bus naar Koh Chang. In Nederland nog lang getwijfeld over de bestemming van deze laatste week, we wilden graag wat zon zien en in Koh Chang was het nu regen- en laag seizoen, maar ook het groenseizoen. Via een interessante Nederlandse site over Koh Chang (www.kohchang.com) en de positieve verhalen daar over ook het weer, besloten we toch die kant op te gaan. Op de luchthaven konden we vrijwel meteen instappen in een minibus die ons rechtstreeks naar Koh Chang bracht. Had in 4 uur gekund, maar we misten net de ferry en de volgende ferry had motorpech, dus werd het 6 uur. Bestemming op Koh Chang het Bailan Beach Resort, een familiar resort met goede recensies op Tripadvisor, voor 3 dagen. En de regen was ook net voorbij, we troffen een prachtige zonsondergang, een goed teken voor het weer voor de komende dag.

Zaterdag 21 juli. Zonnetje scheen idd bij het opstaan en het resort viel meteen in de smaak. Mooie tuin, lekker zwembad, prima ontbijtbuffet en idd hele aardige mensen, dus TOP! Die dag lekker geluierd en s’avonds richting het plaatsje Lonely Beach getogen. Dit dorpje ademt nog wel een beetje het backpackers & hippie sfeertje, en streken we neer in de Magic Garden, waar  paddestoelen groeien, soms tot aan de hemel. Maar het eten, diverse Thaise curries, was weer verrukkelijk.

Zondag 22 juli.  Ook vandaag weer geregeld zon, dus sofar sogood. Scootertje gehuurd en richting het noorden gegaan. Daar werd het met de kilometer meer toeristischer (voor zover hiervan sprake was in het laagseizoen), vooral bij het  meest noordelijk gelegen plaatsje White Sands Beach. Behalve toerisme ook nog de nodige visserij, de netten werden net leeggehaald en kleinere visjes en garnalen was de oogst. Ff een bakkie cappuccino met een chocolade croissant gescoord  bij de internationale bakker en toen weer door, langs weer de nodige  olifanten, eettentjes, kraampjes, maar die konden we vanaf de scooter prima bekijken, kwam allemaal bekend voor… We hadden voor de laatste 4 dagen een ander resort op het oog, met privézwembad, zag er op de site prima uit, maar even een korte check maakte duidelijk dat het meer een privé voetenbadje was. Daar kwam bij dat het resort ook niet heel gezellig overkwam, dus besloten we te blijven waar we zaten, op Bailan Beach Resort. Ondanks de verfrissende wind op de scooter, besloten we toch even af te koelen op het strandje van BangBao, helemaal in het zuiden van het eiland. Het zeewater is hier bijna net zo warm als de bovenlucht, alsof je in bad gaat, lekker!  Op de weg terug langs het gezellige vissersdorpje BangBao gegaan, bestaat eigenlijk uit een lange pier waar allerlei winkeltjes en restaurantjes tegenaan zijn “gebouwd”, en daar ook meteen maar wat gegeten.

Maandag 23 juli. Vandaag was de ziekenboeg aardig gevuld. Angelique was een paar dagen terug door haar rug gegaan,Thaise massage had even wat verlichting gegeven, ging langzaam beter. Bob had al een paar dagen last van een dichtzittend oor, dus het leek verstandig om hier even naar te laten kijken, gezien ook de duikplannen. Manouk en Femke bleven lekker in het zwembad, en Bob en Angelique op de scooter weer naar het noorden, hadden gisteren onderweg een kliniek gezien. En in de privékliniek kon uiteraard het oor gecontroleerd worden en bleek er naast een verstopt oor ook al een ontsteking te beginnen. De verstopping werd verholpen en de medicijnen meegegeven, dit alles voor slechts 11.001 Baht. Geen geld, toch? Bij terugkomst gauw de spullen gepakt en naar hetzelfde strand gegaan, zolang de zon scheen, moesten we er maar van genieten. Manouk voelde zich vervolgens ook niet helemaal lekker en dook bij terugkomst meteen het bed in. Gelukkig is er op het resort ook een prima keuken, dus we kwamen niets tekort, ook Manouk kreeg op hun kamer een Club Sandwich door Femke geserveerd.

Dinsdag 24 juli, Angelique Jarig! Manouk had gelukkig prima geslapen en was weer fit. Aangezien we vandaag De Koh Chang Boat snorkeltrip zouden ondernemen waren we vroeg op, maar voordat we konden vertrekken was het eerst nog tijd voor taart en kadotjes! In de lokale 7-Eleven supermarkt hadden we een lekker taartje en wat kaarsjes kunnen bemachtigen, dus konden we de verjaardag goed beginnen! Met mooie paarse nagellak, een schelpenornament voor in de tuin en een heuse kado-bon van de lokale tattoo-shop  was het begin daar. Hoogtepunt van de dag was de 4-Islands trip, naar Koh Rang, Koh Wak, Koh … en uiteindelijk Koh Wai. Alleen aangezien er behoorlijk wat wind was, werd het voor andere passagiers niet echt een hoogtepunt, maar een trip om snel te vergeten. Want zo’n boot maakt heel wat klappen bij de nodige wind, dus zeemansbenen en een sterke maag waren vereist. Van Bob was dat bekend, maar ook Angelique, Manouk en Femke blijken daar over te beschikken, dus we hadden de grootste lol! Allerlei gevulde zakjes zagen we voorbij gaan, genoeg voer voor de vissen…. Na zo’n twee uur waren we bij het eerste eiland en konden de snorkels op en we het water in. Genoeg vissen, zeker met al dat extra voer. Door de harde wind was het zicht niet al te best, de beschutte plaatsen waren beter. Na dit eerste eiland meteen de lunch en kwamen we snel aan op een echt Bounty eiland. Onderweg wel een buitje gehad, maar nu scheen de zon volop, erg fraai! Vervolgens op eiland 3 weer opnieuw gesnorkeld en kreeg Manouk nog een zeekomkommer in haar handen geduwd door de gids! Op het laatste eiland Koh Wai konden we weer even aan land en toen ging het weer terug naar het vertrekput BangBao, en kwam er een einde aan deze bewogen Boattrip! De bedoeling was om in Lonelybeach die avond uiteten te gaan, maar voor het eerst tijdens ons verblijf op Koh Chang gooide de regen roet in  het eten, dus lieten we ons maar in het gezellige restaurantje van het resort maar verwennen, Angelique uiteraard als eerste! De kadobon is overigens nog niet besteed…

Dag Thailand, het was weer GENIETEN!

Woensdag 25 juli. Er was na de regen van gisterenavond nog de nodige bewolking blijven hangen, vandaag geen zon. Met de brommertjes wel alle vrijheid, dus weer op pad, langs de verschillende dorpjes Kai Bae, Klong Prae, Pearl Beach en uiteindelijk WhiteSands Beach. Hier en daar de olifantjes weer van lekkere bananen voorzien, verder weinig tempels tegengekomen, weer een paar winkeltjes bezocht, de meiden zochten en Bob vond: 2 A&F korte broeken. Voor de verandering bij een mexicaan geluncht en verder rustig aan gedaan.

Donderdag 26 juli. We hebben de afgelopen dagen zo lekker Thais gegeten dat we erg benieuwd waren naar hoe dit lekkers allemaal bereid wordt, daarom vandaag de kookcursus Thais Koken bij Kati! Het eten bij dit restaurant stond al goed aangeschreven, nu zouden we zelf de ins en out van de Thaise Keuken gaan leren… Ook een Engels gezin van 5 had zich aangemeld en om 10.30 stonden we klaar bij Noe, die ons vandaag zou begeleiden. En we kregen een vol programma: Naast eerst 3 appetizers (springrolls, fried tempura en fried chicken) en 1 dessert (fried bananas) zouden we 4 verschillende curries gaan maken en iedereen als examen nog een hoofdgerecht, dus in totaal 17 gerechten zouden we gaan fabriceren. Na eerst enige uitleg over de diverse basiskruiden uit de Thaise Keuken, konden we aan de slag. Gelukkig hadden we ook alvast het receptenboek gekregen, dus konden we nog even spieken. Ander voordeel was dat alle ingrediënten voor de recepten door een aantal Cambodjaanse meisjes uit de keuken al kant en klaar werden aangereikt. De appetizers waren snel gemaakt, met rijstblaadjes voor de springrols en broodkruimels voor de tempura. Ook tussendoor nog tijd om deze appetizers ook nog op te eten! Voor de curries was nog heel wat handwerk nodig, allerlei pepers, trassi, korianderwortel en nog meer maalden we fijn in een mortel… die later in de wok met cocosmelk en cocoscream werden gemengd. Na de curries het examen, best spannend, maar we slaagden allemaal met vlag en wimpel. En het was nog onwijs lekker ook, nu kijken of dit thuis ook gaat lukken…

Vrijdag 27 juli. Vertrek uit Koh Chang, ook nu weer vroeg op. Om 6.00 werden we door het busje opgehaald voor vertrek naar eerst ferry om daarna over te stappen op de VIP bus naar Bangkok. Op deze bus moesten we wel ff wachten, er kwam zelfs een traktor aan te pas om de bus te starten, de accu was leeg. Kan gebeuren. Verder verliep de reis soepel en waren we dus een dag te vroeg op de luchthaven… Maar dit was gepland, snel met de taxi weer door naar ons eerste hotel, Rambuttri Village, om weer even de sfeer van Bangkok te proeven: de fruitshake, Springrol, in de tuktuk eerst eventjes naar het zeer luxueuze Siam Paragon, daarna door naar de PangPot Nightbazar en toen weer lekker thais gegeten bij de Kao San Road. We waren het na deze tuktuk ritjes het er wel over eens dat de manier waarop men hier aan het verkeer deelneemt, alles door elkaar en vooral veel geven en een beetje nemen, in Nederland absoluut niet zou werken…! En na een bananenpannenkoek met nutella en de voet- en nekmassages hadden we weer een gevulde en ontspannen dag achter de rug.

Zaterdag 28 juli, de dag van vertrek alweer. Eerst lekker uitgeslapen en toen richting Central World, de grootste shopping mall van Azië. Daar leuk geslaagd en nu nog even ontspannen rond het hotel voordat we de terugreis weer aanvaarden.

Helaas, de reis zit er weer bijna op, wat rest is de terugvlucht, maar met weer de nodige geweldige  ervaringen en avonturen kunnen we weer terugkijken op een zeer geslaagde vakantie!!